dinsdag 8 oktober 2013

Op Inkoop!



Zaterdag 5 okt.

Om 17.30 uur sluiten we de winkel, eten snel een stoommaaltijd (bestaan er ook nog verse groenten…?!), rijden we naar de plaats van bestemming en checken rond 23.00 uur in. Na een wijntje gaat het licht uit, want om 3.30 uur gaat de wekker. Snel douchen en om 4.30 staan we op de pikdonkere markt.



Bas en ik lopen normaal altijd samen langs de uitgestalde waar, maar nu hebben we besloten de eerste twee uur individueel in te kopen. We hebben ons goed voorbereid. Bekeken we de handel normaal met de “zaklamp app” van de iphone… (en dan heel blij zijn als er een handelaar naast je staat met een lamp die echt licht geeft….), nu hebben we maar liefst ieder een “professionele handelaars lamp” met drie standen.

Oke, kus, suc6 en ik zie je later! 



Ik vond het eerlijk gezegd best spannend… om op -en aanmerkingen te maken als Bas aan het handelen was vond ik vanzelfsprekend… Heb je dat niet te duur gekocht? Weet je zeker dat we dat wel kunnen verkopen? Volgens mij had je nog wel wat kunnen afdingen… Het is zelfs zo erg dat we twee keer een weddenschap afsloten over een item waar ik mijn veto over uitsprak.. het moest binnen twee weken verkocht worden. Het eerste item verkocht meteen de eerste week, het tweede item de laatste dag van de weddenschap.. grrrrr enfin, ik dwaal af..



We gingen ieder een andere kant op. De eerste kraam had al redelijk uitgepakt. Met mijn lamp bescheen ik de handel en vond ik een mooi  ornament met prachtige bestorven kleuren. Mooi! Helaas te duur… geen zin om de onderhandeling te starten. ik liep verder en hoorde in de verte iemand roepen. Tja niemand kent me hier dus ik liep door. Nog een keer een vage roep… Ik draaide me om en zag Bas zwaaien. Licht geïrriteerd loop ik terug. ANJA, je loopt de hele tijd met de lamp aan (rood knipperend dan wel te verstaan…!) Ik zie je op een kilometer afstand nog lopen hier in het donker! OEPS, oke ik ga verder.
Ik vind een  mooie doos, prachtig van kleur. Ja gekocht! De eerste aankoop is gedaan. Een Maria beeldje, een gewei en een prachtig kleed volgde. Verder wil het niet zo lukken… Te duur, niet mooi genoeg… langzaamaan begin ik weer te verlangen naar Bas… is toch wel veel gezelliger (en makkelijker).



Ik kom hem na een uurtje tegen en laat trots mijn aankopen zien. Zijn kar puilt inmiddels uit…. Mooie dingen. Waar heeft hij die gezien?! Geweien, beeldjes, kandelaars, glazen, prachtige serviesgoed, een waanzinnig mooie vierkante koffer een mooie aardewerk schaal en nog veel meer. Hmmmm dat kleine zwijntje wat in zijn kar ligt dat weet ik niet….. ik ga er maar geen weddenschap over afsluiten… 
Ik vertel hem over het ornament wat ik heb laten liggen, maar niet vergeten ben.. we lopen er naar toe en Bas vind het prachtig. Anja, dat is niet te duur. Het is van brons! We dingen nog wat af en kopen het. Tussendoor koffie met een pain au chocolat en weer door.



Samen scoren we nog  luiken, opgezette eenden, en een Jugenstil plantenstandaard waar mijn hart van open gaat. Om 12 uur hebben we de hele markt wel afgestruind en besluiten we nog een vide grenier te bezoeken. We moeten er wel 2 uurtjes voor rijden, maar onze honger is nog niet gestild. Onderweg nog snel een broodje in de auto en vol verwachting naar de volgende markt met, volgens de aankondiging, 250 exposanten. Terwijl we het dorpje naderen bekruipt ons beiden een gevoel van….ik weet het niet…. Helaas bleek het een juist gevoel te zijn want wat een grote vide grenier zou moeten zijn blijkt een kleedjesmarkt te zijn op een veldje waar de moeders met kinderen op de grond voornamelijk hun afgedankte kleren proberen te slijten…. Onze vondst is een kurkentrekker…. Moe en teleurgesteld besluiten we richting huis te gaan. Toch nog even in het boekje kijken… Dit meen je niet!!! Ik vind een aankondiging met Mega Grote brocantenmarkt met maar liefst 1300 exposanten! En waar?? 30 kilometer van de vorige markt vandaan!!!



We gaan naar huis…. we zijn boos.. vooral op onszelf…. onderweg moeten we lachen om het feit dat we “zo goed voorbereid waren” en zitten we hoofdschuddend in de auto. Een dag later staat de nieuwe handel in de winkel en zijn we blij. Blij met de mooie vondsten, blij met onze winkel en blij met elkaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten