vrijdag 2 mei 2014

ONTSLAG!!



Donderdag 24 april. Een ochtend zoals alle andere. Om 6.30 uur gaat de wekker, Bas gaat onder de douche en ik maak het ontbijt. Om 7.50 uur zit Bas in de auto en spring ik onder de douche om vervolgens na wat huishoudelijke taakjes en de wandeling met de hondjes, de winkel te openen. Het is lekker druk als om 11 uur de telefoon gaat. Ik zie dat het Bas is, dus neem ik niet op. Klanten gaan tenslotte voor. De telefoon blijft echter rinkelen en hoe vaak ik ook weg druk, hij gaat vervolgens gewoon weer over…. Licht geïrriteerd neem ik de telefoon op.

Bas: Anja, ik ben ontslagen. Ik: doe normaal! Bas: Anja, ik ben ontslagen…!! Ik: Hou me niet voor de gek! Bas, nu met dwingende stem… ANJA, ik ben ONTSLAGEN! Ik: ehhhhh oke ehhh tja…en nu? Bas: ik kom nu naar huis, we praten zo wel verder.

Nou, dan stort je wereld wel even in… Alles ziet er ineens heel anders uit. Net een zaak op aan het bouwen, nét een nieuwe bus gekocht omdat auto met aanhanger in Parijs echt niet meer te doen was… en dan ineens, out of the blue, zakt de vaste bodem onder je bestaan. Reden van ontslag: economisch….

In het begin ben je verlamt. Dan schieten emoties alle kanten op. Boosheid, begrip, verdriet en die wisselen zich af in een razendsnel tempo. ‘S nachts wakker worden, en blijven, van het piekeren… hoe gaan we dit in godsnaam oplossen?  

Bas heeft 25 jaar geleden zijn hart aan de antiek verpand. Al vanaf kleins af aan had hij iets met oude spullen en het was vanzelfsprekend dat hij zijn beroep ervan ging maken. Hij werd veilingmeester/taxateur. Zijn kennis kon hij kwijt in zijn antiekwinkel in Laren NH, tot een succesvol eigen veilinghuis in Joppe en diverse banen bij veilinghuizen. Toch kwam er een moment waarop Bas de antiek uitsluitend als liefhebber omarmde. Hij ging werken voor een bedrijf wat meer zekerheden kon bieden. Nu 3 jaar later kun je je afvragen… wat is zekerheid?

Na drie dagen van piekeren en depressie zei ik tegen Bas: “Lieverd, wat zou je het allerliefst willen doen?” Waarop hij antwoorden, dat waar mijn hart ligt en wat ik het allerbeste kan en dat is volledig de antiek in.

We gingen een rondje lopen door onze prachtige stad en nog geen 100 meter verderop lag een winkelpand leeg. We keken door het raam en werden net als een jaar geleden op slag verliefd. Verdriet en boosheid maakte plaats voor positieve energie en mogelijkheden! Ik belde de makelaar, ik ging aan de slag met rekenen, belde de accountant, nog een keer rekenen en een dag later namen we een beslissing….  en op 1 mei “Tag der Arbeit!” hebben we de sleutel van een tweede winkel gekregen! Nu liggen we ‘s nacht wakker van enthousiasme en om 5 uur s morgens hoor ik Bas al draaien… hij is wakker….. Ik probeer nog te slapen en te doen alsof ik het niet merk, maar zodra ik mijn ogen open doe kijk ik in een blij, opgewonden gezicht wat niet kan wachten om aan de dag te beginnen. Heerlijk!

De nieuwe winkel wordt een aanvulling op de bestaande winkel. Mooie brocante spullen, industriële spullen en bijzonder antiek. Laagdrempelig en uitnodigend. We hebben er ontzettend veel zin in!

Op 30 mei bestaat Heerlyck Goed 1 jaar en de nieuwe winkel zal dan officieel geopend worden. Dubbel feest! Iedereen van harte welkom!

6 opmerkingen:

  1. Jeetje wat een verhaal
    Ik vind jullie stap echt heel moedig
    Kom zeker die kant op als de winkels beide open zijn

    Veel succes en liefs Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Anja en Bas, jullie tweede project wordt ook zeker een succes. Alles wat je met passie en liefde doet slaagt altijd! Het leven kan soms raar lopen, maar niets is voor niets. Heel veel succes met al die energie, dat werkt aanstekelijk dus wees voorbereid op heel veel klanten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nap hoor van een negatief iets een positief iets maken.... heel erg moedig en dapper..volg je hart,,,en pak de kans..heel veel succes.
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed idee....ik denk dat het helemaal goed komt...veel suc6

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. geweldig..... soms is een duwtje in de rug nodig, wij wensen jullie heel veel suc6 en komen snel weer eens langs.

    milco huisman
    eigenaar 3D Archery Atelier Loenen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het gaat zoals het moet en het moet zoals het gaat.
    Het heeft zo moeten zijn en dat is SUPER LEUK voor jullie !!!
    Jullie hebben saampjes een DROOMBAAN en wees daar HEUL HEUL HEUL erg blij mee hoor.
    Succes saam.

    BeantwoordenVerwijderen